Nieuws
23 June, 2017

De reis naar Sachalin

Rs Sachalin Map2

IPC-directeur Robin Belles reisde dit voorjaar af naar een van de meest afgelegen IPC-scholen ter wereld: Sakhalin International School (SIS). Hij vertelt graag over de leerzame ervaringen die hij opdeed in het Russische Verre Oosten.

“Sachalin is een Russisch eiland boven Japan waar de beren nog vrolijk rondlopen en het aanleggen van een roltrap in het winkelcentrum vijf jaar geleden letterlijk voorpaginanieuws was. Het is ook de plek waar een fenomenaal goede school staat: Sakhalin International School (SIS). Ik had het geluk er in april anderhalve week met het team te mogen werken.

Sakhalin International School is de school die alle persoonlijke doelen per Milepost in de rubrieken aanvang, ontwikkelend en beheersend heeft gezet. Dat is overigens niet de reden dat de school zo goed presteert. Dat is vooral de continue drive naar voren.

Bigger and Better Learning
Het motto van de school is eenvoudig: ‘Bigger and Better Learning’. De school stelt jaarlijks hun gekozen pad bij als ze denken, weten of voelen dat het ergens Bigger en Better kan. Niet dat ze van de hak op tak springen; ze maken gericht sprongetjes in het onbekende.

De school voelt zich als een vis in het water bij de stelling: ‘Feeling comfortable with being uncomfortable’. Ze weten dat ze op een zoektocht naar de heilige graal zijn en genieten juist van de reis die hen telkens verder brengt.

Ik wil graag een voorbeeld delen waar ik de afgelopen jaren met de school aan heb mogen schaven, namelijk de focus van de school op Inzicht of Begrip.

Focus op inzicht of begrip
De school heeft dit haar belangrijkste focus gemaakt van al het leren. Ik weet dat de gesprekken met IPC-scholen meestal draaien om Kennis (doen we wel genoeg?) en Vaardigheden (hoe maken we die belangrijk en hoe kijken we ernaar?).

SIS maakt kennis en vaardigheden ondergeschikt aan het vergroten van begrip bij kinderen. Bij Aardrijkskunde, Geschiedenis, maar ook Taal en Rekenen. En dat doen ze niet halfzacht: alle leerkrachten gebruiken de Teaching for Understandingstrategieën en die van Project Zero (Making thinking Visible).

De leerkrachten praten op school niet meer over assessments of toetsen, maar alleen nog maar over reflectie op leren. Zo zijn er geregeld zogenaamde ‘reflectieweken’ (zo’n 4 per jaar) waarbij op allerlei manieren aan kinderen wordt gevraagd verbanden uit te leggen en nieuwe te maken.

Het mooie is dat de school, zelfs met toetsen (want er zijn ook verwachtingen van andere scholen, Shell, etc.), bovengemiddeld scoort. Zelfs vergeleken met Shell-collegascholen. Door van de toetsfocus af te stappen zijn de toetsresultaten beter. Het lijkt verdorie Finland wel.

Het prachtige aan deze school zoals gezegd: altijd weer die stap naar voren proberen te zetten, soms terugkerend op hun schreden, maar steeds blijven zoeken. Wordt vervolgd…”

Great learning, Great teaching and Great fun