Nieuws
16 April, 2018

Early Years voor de kleuters van de Wegwijzer uit Enter

Ieyc Logo 1

In het kader van de IEYC-thema-afsluiting van de unit 'Aan tafel' besloot basischool de Wegwijzer uit Enter de krant op bezoek te vragen. Een mooi leerverhaal dat we graag met je delen.

Op basisschool de Wegwijzer uit Enter leren de kleuters sinds kort met het International Early Years Curriculum (IEYC). IEYC is de ‘kleutervariant’ van het International Primary Curriculum (IPC), waar de school al een tijdje mee werkt. Bij IEYC draait het onderwijs om spelenderwijs leren.

De Wegwijzer stapte dit jaar over op IPC, omdat de school wilde dat de kinderen meer opstaken van zaakvakken als geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Vaardigheden als samenwerken, kritisch denken, probleemoplossend vermogen moesten meer aan bod komen. Dat is gelukt en ook de kleuters zijn er nu dus mee aan de slag gegaan. De kinderen van de Wegwijzer hebben de afgelopen weken geleerd met het thema ‘Aan tafel’.

Aan tafel!
‘Wat waren ze enthousiast tijdens de proefjes, onderzoeken en het spelen in de speelplaatsen. Wat hebben ze veel geleerd over dit thema’, zegt groepsleerkracht Ellen Schipper. ‘Ons startpunt was het bereiden van een heerlijke groentesoep. Volgens recept gemaakt. Zelf de groente snijden en balletjes draaien. De lekkere geur van de soep verspreidde zich al snel door de school.’

De kleuters van de Wegwijzer hadden elke week een andere focus tijdens het leren. Wat eten we thuis? Wat eten we buiten de deur? Welk eten is gezond of ongezond? En hoe zit het eigenlijk met het afval dat van ons eten overblijft? In de laatste internationale week leerden de kinderen wat mensen over de hele wereld eten.

‘Ook het ruiken en voelen aan en proeven van verschillend eten kwam aan bod. We ontdekten wat bitter proefde, zoet of zuur. Wat hard en zacht was’, merkt Ellen Schippers op. ‘We ontdekten ook wat er gebeurt bij bakken, koken en verwarmen.’

Je oberdiploma halen in een ‘speelrestaurant’
Nadat de kleuters druk met borden en dienbladen in de weer waren kregen ze vol trots een eigen oberdiploma. Bij het IEYC-onderwijs leren kinderen spelenderwijs in de speelplaatsen. 

Groepsleerkracht Ellen voegt daar aan toe: ‘In de bouwspeelplaats hebben we een restaurant nagebouwd, aan de hand van een echte plattegrond. In de zandtafel maakten we allerlei gerechten. Ook ontdekten we hoe we vuile borden weer schoon kregen. Dat betekende afwassen, afdrogen, veel zeepsop én natuurlijk bellen blazen!’

Samen vieren met de ouders
Tijdens de afsluiting van het thema vierden de kinderen wat ze geleerd hebben, in dit geval door middel van een proeverij in de klas. Samen met de ouders hebben de kinderen allerlei internationale gerechten gemaakt. De ouders kwamen naar school om mee te proeven en te bekijken wat hun kinderen allemaal gemaakt en geleerd hadden.

Great learning, Great teaching and Great fun