Nieuws
17 January, 2019

Een indrukwekkend bezoek aan Kenia!

Img 4499
De Kazuri Beads Factory: "Een prachtig project waar zo’n 350 alleenstaande moeders sieraden maken van klei, uit het gebied rondom Mount Kenya".

IPC-trainer Kim Sipkema ging in november op bezoek bij een oud-collega in Kenia. Dat betekende ook dat ze een training kon geven op de Nederlandse IPC-school aldaar, the Netherlands School Society.

‘Een oud-collega van de IPC-school (Auris Fortaal) waar ik tot voor kort werkte is vorig jaar vertrokken voor een avontuur in Kenia. Na een jaar projecten voor VSO (Voluntary Service Overseas), werkt ze inmiddels als leerkracht/intern begeleider op de Nederlandse school in Nairobi. Ik wilde heel graag zien hoe zij daar leeft, hoe het land is, hoe het werken op een Nederlandse school in het buitenland is.’

Hoe was het om in Kenia en Nairobi te zijn?

‘Een week Kenia, wat een bijzondere en prachtige ervaring. Voor mij was het bovendien de eerste keer in Afrika. Een mooie confrontatie met mijn eigen internationale mindset. Nairobi is een drukke, vuile, grote en niet alleen maar veilige stad. Gelukkig hadden we de hele week een eigen gids, Alfred. Hij bracht ons overal naartoe en wist veel over het land te vertellen. En belangrijker nog, hij bezorgde ons een gevoel van veiligheid. Het maakte indruk dat in Nairobi zich alles achter hekken, tralies en beveiligers afspeelt.’

Wat heb je ontdekt op school?

‘Ik heb de Nederlandse school meerdere malen bezocht. Het was leuk om mijn oud-collega daar aan het werk te zien, maar ook bijzonder hoe het IPC-curriculum vormgegeven wordt. Het is een Nederlandse school met Nederlands onderwijs, maar er zijn wel 20 nationaliteiten vertegenwoordigd. De school is meertalig. De IPC-lessen worden in het Engels gegeven. Wat ik erg bijzonder vind, is dat kinderen eigenlijk overal ter wereld hetzelfde zijn. Ze spelen, leren en gaan - als het goed is - met plezier naar school.

Vanwege het klimaat in Kenia kan heel veel buiten gewerkt worden. Er is dan ook geen gymzaal, maar een klim- en klauterparcours en gymtoestellen in de buitenlucht. In de schooltuin ligt een buitenzwembad.’

Met welke IPC-unit waren de kinderen bezig?

‘In groep 4-5 waren ze tijdens mijn bezoek bezig met Milepost 2, de unit ‘De actieve planeet!’. Nu vind ik dit in Nederland al een leuke unit, die leerlingen erg aanspreekt, maar in Kenia sprak het tot de verbeelding, vooral de vulkanen. Alle kinderen uit de klas waren al even gaan kijken bij de actieve vulkaan vlakbij Nairobi. De training met het team en de gesprekken met de IPC-coördinator waren heel leuk. Heel inspirerend. Het was een feestje om daar te mogen zijn!’

Heb je nog iets van het land meegekregen?
‘We hebben ook buiten school veel gezien en gedaan. Zo zijn we het weekend de stad uitgegaan, naar Lake Naivasha. Een prachtig meer zo’n drie uur rijden van Nairobi. Hier hebben wij met een bootje over het meer gevaren en hele groepen nijlpaarden gezien. Indrukwekkend grote en blijkbaar hele gevaarlijke beesten (gelukkig niets van gemerkt!)’

‘We hebben in een kloof gewandeld in Hell’s Gate en een bezoek gebracht aan het voormalige huis (nu museum) vanOut of Africa-schrijfster Karen Blixen. Ook nam Alfred ons mee naar de Kazuri Beads Factory. Een prachtig project waar zo’n 350 alleenstaande moeders sieraden maken van klei, uit het gebied rondom Mount Kenya. En natuurlijk zijn we ook op safari geweest: in Nairobi National Park. Prachtig om bijvoorbeeld een enorme giraffe te zien lopen, met op de achtergrond de skyline van Nairobi. Naast de giraffes waren er ook heel veel andere mooie en indrukwekkende dieren. Het is echt waar. In Afrika lopen de dieren allemaal gewoon los!’

Great learning, Great teaching and Great fun