Leerplezier en ontwikkeling gaan hand in hand op De Mussenberg, een basisschool in het Limburgse Horn die ruim 8 jaar werkt met het curriculum en concept van IPC. We vragen hen waarom IPC nog altijd goed bevalt.
“We houden nieuwe methodieken natuurlijk wel in de gaten, maar keer op keer komen we, en altijd unaniem, tot de conclusie dat IPC de beste match is voor onze school. Het past bij hetgeen wat we onze leerlingen willen meegeven in hun basisschoolperiode”, vertellen de enthousiaste leerkrachten Suzanne en Franka.
In samenwerking met IPC-trainer Ed van Uden hebben zij een kwaliteitsgroep opgericht binnen De Mussenberg. Zo brengen ze het team op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen binnen IPC en zijn ze het aanspreekpunt wanneer één van hun collega’s vragen heeft. “We vinden het belangrijk dat het hele team wordt meegenomen in nieuwe ontwikkelingen of aanpassingen. Als collega’s ergens tegenaan lopen, kunnen ze bij ons terecht, en wij bij IPC”.
Kerndoelen en keuzes
“IPC is heel vrij en dat past bij ons. Er ligt wel een handleiding voor je klaar, maar je bent vrij om je lessen zelf vorm te geven. We volgen het cyclische leerproces en werken met de rubrics van het Assessment for Learning (formatief handelen). De didactische keuzevrijheid past ons heel goed.”
Bij De Mussenberg volgen leraren de tweejarige standaardroute. Op deze manier worden de kerndoelen volledig gedekt terwijl er genoeg ruimte overblijft om de lessen zelf in te vullen. Tijdens het implementatieproces van IPC bleef trainer Ed meekijken naar oplossingen en ontwikkelingen die goed aansloten op De Mussenberg. Zelfs 8 jaar later is Ed betrokken bij de ontwikkeling van IPC binnen De Mussenberg. “Die rol die wij bij de kinderen aannemen, de coachende rol, dat heeft Ed eigenlijk bij ons. De samenwerking voelt goed en zo kunnen zowel de leerlingen als de leerkrachten blijven leren!”
Leren door te doen
We zijn benieuwd hoe het ‘leren’ zichtbaar wordt en welke veranderingen de leerkrachten merken bij de leerlingen. “De zelfstandigheid is enorm toegenomen bij de kinderen. En het plezier ook, want dat vinden we ook ontzettend belangrijk.”
Het curriculum van IPC en de input van de gemotiveerde leerkrachten op De Mussenberg, zijn het ideale recept voor gemotiveerde leerlingen. Ze krijgen steeds meer plezier in het leren en ontwikkelen zichzelf daarbij continu.
Gedurende een thema (red. Unit) worden de kinderen uitgedaagd zelf op onderzoek uit te gaan. Ze doen dit op een leuke en vaak praktische manier. Uitzoeken waar een bepaald land in de wereld ligt om vervolgens letterlijk lijntjes te trekken tussen landen op een grote wereldkaart (zie afbeelding).
Suzanne: “Ik hoor vaak later nog terug van de kinderen van: ‘Oh ja, in dat thema hebben we dit en dat geleerd.’ Dus je merkt dat kennis blijft hangen.” Franka vult aan: “Op deze manier wordt diepere kennis opgedaan die de kinderen later kunnen ophangen aan grote vaardigheden.”
De leerlingen van De Mussenberg worden voortdurend uitgedaagd om zichzelf te ontwikkelen. “Ze leren ook op die manier. Wie ben ik? Waar liggen mijn eigen interesses?”. Aan de hand van de thema’s en het maken van bijpassende eindpresentaties blijven de kinderen kennis, vaardigheden en creativiteit opdoen. De leerkrachten anticiperen op de ontwikkelingen van de leerlingen en monitoren waar nodig. “Leren leren!”. Zowel voor de leerlingen als de leerkrachten.
Leerlingen worden nieuwsgierig gemaakt door de leuke thema’s en opdrachten, wat leidt tot het optimaal ontwikkelen van hun talenten. “Dat is waar we dus echt voor staan, om die talentontwikkeling te ontdekken en creëren”.
Het team heeft veel plezier met het bedenken van startpunten. Denk aan uitstapjes of excursies. Het vergt even wat investering, maar op De Mussenberg wegen de positieve resultaten altijd sterker. “Het is allemaal superenthousiast hier op school. Wij leraren hebben ook zoveel plezier en lol met al die opdrachten. Plezier voor de leraren is namelijk ook ontzettend belangrijk!”
Suzanne en Franka zouden het geweldig vinden als hun leerlingen na het basisonderwijs van De Mussenberg door konden leren op deze manier. “Het lijkt een gemiste kans dat zodra ze naar de middelbare school gaan ze weer een stap terug doen door weer enkel te moeten leren voor toetsen.” Hierbij een warme oproep aan het voortgezet onderwijs om IPC door te zetten in IMYC, dat onderdeel is van dezelfde doorgaande leerlijn.
Waarom IPC?
Waarom kiest De Mussenberg na al die jaren nog steeds voor IPC? Afgelopen jaar zijn Franka en Suzanne naar een onderwijsmarkt geweest om een beeld te krijgen van wat er nog meer op de markt is. Hier kwamen ze er al vrij snel achter dat ze volledig op hun plek zaten met IPC. Met veel overtuiging hebben ze de samenwerking met IPC verlengd. “Voor ons kan eigenlijk op het moment niets tippen aan IPC”.
IPC werkt niet met boeken die al 7 jaar oud zijn, maar juist met units op een website die constant verbeteren en actueel blijven. “IPC werkt vooruitstrevend en vernieuwend. We koppelen graag de actualiteit aan de units zodat kinderen niet alleen betrokkenheid ervaren bij de maatschappij, maar ook hun belevingswereld kunnen koppelen aan onze wereld. Dat blijft ze bij en daar ontstaat leren!”
IPC is niet eenvoudig in een paar zinnen uit te leggen, merken Suzanne en Franka. Ze hebben wel een tip: “Aan de hand van de leerwand en iconen kun je goed een eerste indruk geven, bijvoorbeeld aan ouders. Echter, het diepe begrip wat kinderen gaandeweg opdoen, het coachend lesgeven en het formatief handelen; dat duurt echt een beetje langer.
En juist daar ligt de meerwaarde van IPC voor ons. Dus we leggen graag vanuit de praktijk uit hoe IPC werkt. Dat is ook veel krachtiger dan het laten zien van een presentatie. Bij IPC werken onderwijsmensen en we merken op dat ze de praktijk begrijpen.”
We willen De Mussenberg ontzettend bedanken voor het fijne en open gesprek. Als afsluiter geven Franka en Suzanne mee: “We gunnen het ieder kind om te leren via de werkwijze van IPC. Met net zo enthousiaste leerkrachten als op De Mussenberg. Want het onderwijs wordt zoveel spannender, leuker, boeiender en betekenisvoller. Dat gunnen wij ieder kind, maar ook iedere leerkracht”. 😉
Hoe regulier en speciaal onderwijs samen leren
Basisschool OBS De Esdoorn met regulier onderwijs en Lichtenbeek Elst met speciaal onderwijs werken al 12 jaar succesvol samen. De kinderen van beide scholen zitten in hetzelfde gebouw en leren geregeld samen. Dat maakt ons ontzettend benieuwd naar deze bijzondere samenwerking.
Wat wereldburgerschap betekent in Duindorp
Wereldburgerschap is een belangrijk thema voor basisschool de Meerpaal. Coördinatoren Magda Leerdam en Steven Spaans lichten toe.
Wat wij van IPC in Singapore kunnen leren
Wist je dat er in Singapore een Nederlandse school is die met IPC leert? De Holland International School. Hoe ziet leren er daar uit?