Het International Primary Curriculum (IPC) is een curriculum en onderwijsconcept voor het basisonderwijs (groep 1 t/m 8) waarin leren centraal staat. We zijn ervan overtuigd dat kinderen op hun best leren door boeiende, actieve en zinvolle lessen. IPC helpt de school en de leerkracht hierbij.

MijnRapportfolio IPC

Zo volg je als startende school een implementatietraject van minimaal twee jaar. We blijven in contact en bieden begeleiding. Met onze trainingen, opleidingen en diensten uit het lidmaatschap gaan we samen aan de slag om het leren op school centraal te stellen én te verbeteren.

 
Meer dan een curriculum voor het basisonderwijs

IPC maakt onderdeel uit van een doorgaande leerlijn van 2,5 tot en met 15 jaar. Voor de peuters & kleuters is er IEYC (website). Voor 10-14-initiatieven is er Curriculum 10-14 (website). Voor het voortgezet onderwijs is er IMYC (website).

Thema’s die bij de leefwereld passen

IPC is een digitaal curriculum dat werkt met duidelijk omschreven leerdoelen en thema’s. Van Missie naar Mars tot Circus en van Red de wereld tot Voortrekkers van verandering. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen om kinderen uit het basisonderwijs enthousiast en betrokken te maken.

 

Elk thema sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. Het IPC-curriculum wordt met regelmaat geüpdatet met oog voor actualiteit en de laatste stand van zaken in de wetenschap. Er zijn voor IPC-lidscholen geen extra kosten verbonden aan deze updates. Je koopt dus een curriculum dat je niet hoeft af te schrijven in je boekhouding.

curriculum basisonderwijs
curriculum basisonderwijs

Het IPC-curriculum op school

Hoe werkt een IPC-unit in de praktijk? We nemen als voorbeeld de unit ‘Chocolade’. Bij het vak kunstzinnige vorming ontwerpen de kinderen een verpakking.

 

Bij geschiedenis wordt chocolade in een historisch perspectief gezet en leggen we de verbanden met het heden. Uit welk werelddeel komt chocolade eigenlijk? En hoe hebben we chocolade ontdekt? Bij het vak natuur staat voedsel als brandstof centraal. Is chocolade eigenlijk gezond? En bij aardrijkskunde worden kinderen uitgenodigd om te onderzoeken waar op aarde cacaobomen groeien.

 

Een IPC-unit is een overkoepelend thema waarin alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken.

Een curriculum met een vaste structuur

De units hebben een vaste structuur. Elke unit wordt op een inspirerende manier geopend. De opening is bedoeld om kinderen betrokken en enthousiast te maken. Dan volgt de ‘kennisoogst’. Welke kennis en vaardigheden zijn al aanwezig bij de kinderen? Er wordt onder meer gewerkt met mindmaps (visuele schema’s) die helpen kinderen in te zien wat ze al weten van een onderwerp.

 

Dan volgt een uitleg door de leraar met oog voor ‘the big picture’. Eenmaal klaar zijn de kinderen voldoende uitgerust om op onderzoek uit te gaan en hun bevindingen te verwerken. De leerkracht is de coach en in de buurt om waar nodig te helpen. Uiteindelijk sluiten we het thema af waarbij de leeropbrengst gevierd wordt.

 

Leercirkel IPC
curriculum basisonderwijs

Beoordelen en evalueren

Om effectief te leren en om het leren te verbeteren heb je relevante feedback nodig. Het IPC Assessment for Learning helpt daarbij. Dit digitale programma hanteert een simpele filosofie: kinderen goed laten leren is onlosmakelijk verbonden met goed evalueren. Dankzij een goede evaluatie weet je welke vervolgstappen nodig zijn.

 

De IPC-units geven de leerling continu de mogelijkheid om kennis, vaardigheden en begrip te oefenen, te evalueren en te verbeteren. Dit gebeurt aan de hand van leertaken en een effectieve feedback en feed forward die past bij de verschillende leeftijdsfases van het kind.

 

Met het Assessment for Learning worden kinderen eigenaar van hun leren. Dat wil zeggen dat leerlingen zelf input leveren en dat jij samen met hen de voortgang monitort. Het IPC-gedeelte van het portfolioprogramma MijnRapportfolio (website) en de IPC-app helpen daarbij met een digitale leraren- en leerlingenomgeving. Beide programma’s horen bij je lidmaatschap.

Een internationaal basisonderwijs-curriculum gericht op burgerschap

IPC is ontwikkeld vanuit een internationale gedachte. Het ligt voor de hand dat onze kinderen meer reizen, in het buitenland studeren of werken en ook in eigen land in aanraking komen met mensen van diverse culturele achtergronden. Ook de grote problemen van deze tijd vragen vaak om een wereldwijde aanpak.

 

Tijdens je kinderjaren ontwikkel je een groot deel van je persoonlijkheid. Daarbij hoort ook het ontdekken van meerdere perspectieven op de wereld. Dat kunnen globale perspectieven zijn. Maar het draait zeker ook om een lokale of nationale kijk op het geheel.

 

Elk IPC-thema schenkt aandacht aan persoonlijke groei en burgerschap waardoor kinderen een toenemend besef ontwikkelen van zichzelf, de gemeenschap en de wereld om hen heen. Internationalisering en burgerschap komen ook terug als vak met eigen leerdoelen.

 

Gebruik je IPC? Dan kom je in aanmerking voor de IFO-subsidieregeling. Lees meer…

internationaal curriculum voor het basisonderwijs
IPC

IPC op jouw school?

Ben je benieuwd naar IPC op jouw school? Dan vinden we het belangrijk dat je goed voorbereid een keuze maakt. Vraag vrijblijvend ons informatiepakket of start met een proeftraject.

 

'IPC en Great Learning Nederland helpen jou als leraar of schoolleider om het weer over leren te hebben.'